Powered By Blogger

Khamis, 24 Oktober 2013

KERANA MELUKAI HATI SEORANG IBU


Pada zaman pemerintahan saidina Umar Al-khatab ra. ada seorang pedagang lelaki ,...pada suatu hari ibunya datang untuk meminta sesuatu kepadanya, lalu isteri anaknya berkata " ibu kamu ini ingin melihat kita miskin,, hari-hari datang meminta ".....apabila mendengar isteri anaknya berkata begitu., ibunya menagis.. lalu terus pulang kerumahnya tanpa membawa sesuatu yang diminta daripada anaknya....pada suatu hari, anaknya pergi berniaga barang dagangannya, tiba-tiba ada perompak menyerangnya... perompak itu telah memotong (melukai) tangannya dan menggantungkan  tangannya keleher.... dan mengambil semua barang dagangannya... dia ditinggalkan dengan berlumuran darah...kemudian ada sekumpulan manusia menemuinya hal kedaan penuh dengan darah,,lalu dibawa balik oleh kumpulan manusia tadi ke rumahnya...apabila sampai dirumahnya..ramai saudaranya datang untuk melihat keadaanya.... dia berkata kepada saudaranya " Inilah balasan untuk aku... seandainya aku berikan 1 darham sahaja kepada ibuku dengan tangan aku ini.. tentulah tangan aku tidak dilukai seperti ini, dan harta dagangan aku tidak dirampas..."
Maka ibunya pun datang melihatnya... sambil berkata " wahai anakku...sesungguhnya aku berduka cita diatas apa yang berlaku keatas dirimu "...anaknya pun berkata " wahai ibu...semua ini adalah disebabkan dosa ku kepadamu...aku ingin memohon kerelaan mu ibu"....dengan pantas , ibu ini menjawab..." hai anakku..sesungguhnya aku telah redha kepadamu"...inilah hati seorang ibu,,,walaupun hatinya pernah terguris...dia tidak sanggup melihat anaknya sakit didepan matanya...apabila tiba waktu malam... tangan yang luka tadi telah sembuh kerana redha ibunya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan